Despre alimentaţie şi dinţi

Am fost întrebată de multe ori ce concept de alimentaţie aplic pentru mine, pentru a fi copiat şi folosit de alţii.

Am fost întrebată ce părere am despre conceptul de alimentaţie bio, vegetarian, fructarian, mixt, carnivor,etc.

De fiecare dată am răspuns aşa cum îţi scriu acum: în viaţă este bine să existe o cale de mijloc în orice.

Extremele, introduse brusc şi brutal în alimentaţie, aduc dereglări ce apar vizibile foarte repede la nivelul dinţilor prin gradul de mineralizare, numărul de carii, pulpite sau fracturi dentare, prin gradul de mineralizare şi structurare osoasă.De asemenea, la nivelul gingiilor prin aspectul lor şi nivelul la care se alipesc de dinte.

Orice sistem de alimentaţie alegi, acesta trebuie bine înţeles, controlat şi în caz de nevoie schimbat. Ce înseamnă nevoie? Poţi mânca bio, însă alegerea produselor alimentare să fie în discordanţă cu nevoile personalizate ale organismului tău. Poţi elimina carnea, sau legumele, sau lactatele, sau fructele total din alimentaţie în urma unor informaţii care te-au marcat, iar organismul tău să nu regăsească ceea ce are nevoie în programul alimentar nou creat.

Aşadar, este important de înţeles, în primul rând, că există o igienă a corpului, o igienă a alimentaţiei şi o igienă a minţii.

Aşa cum nu stăm toată ziua în cadă sau duş să ne spălăm, dar nici să treacă luna până corpul nostru vede produsele de curăţenie personală nu este bine; aşa cum atunci când utilizăm anumite concepte de viaţă fiindu-ne teama sau frică pentru eventuale derapaje punctuale, sau atunci când corpul sau mintea sunt lăsate deoparte şi neîngrijite „pentru că suntem prea ocupaţi cu ….”, la fel şi în alimentaţie este important ceea ce facem zi de zi pentru a construi şi întreţine corpul nostru în limitele unei sănătăţi ce funcţioneză în parametri optimi, fără a fi rigizi sau duri, nici delăsători.

Şi totuşi, care sunt „pilonii de rezistenţă” ai unei alimentaţii corecte din punct de vedere dentar? Ce înseamnă să mănânci sănătos?

La noi în ţară există obiceiuri zonale, fiind recunoscuţi la nivel mondial ca având bucătăria cea mai complexă şi completă din punct de vedere nutriţional.

Primul „pilon” este să scrii pe hârtie ceea ce obişnuiai să mănânci în copilărie frecvent. Să îţi aminteşti cum au fost dinţii tăi, gingiile şi oasele maxilare până la 24 de ani, când se consideră că aparatul dento-maxilar este matur. Ce impact a avut acel regim alimentar pentru tine? Ai avut carii? Gingivite? Oase cu probleme? Dacă raspunsurile sunt nu, tocmai ai aflat care este regimul alimentar cel mai bun pentru tine. Dacă măcar un răspuns este da, ai nevoie să discutăm şi să vedem ce a dăunat echilibrului tău intern.

Al doilea „pilon”: în marea majoritate a caselor din România s-a mâncat regulat ciorbă. Acest aliment este  interesant, având în vedere ceaiul complex de plante pe care îl conţine, asezonat, sau nu, cu carne. Ciorba hidratează şi hrăneşte ficatul cel mai bine, acest organ fiind considerat cel mai important în medicina integrativă şi în medicina dentară. Este adevarat că, cercetări recente au arătat că supele cremă sunt superioare din punctul de vedere al raportului digestie / absorţie de nutrienţi / energie folosită pentru procesare. Există acum pe piaţă supe sau ciorbe gata făcute sau reţete diverse, simple, pe internet sau în cărţi, cuprinzând legume, ciuperci, carne, fructe, nuci, toate fiind gândite de specialişti în gastronomie. Fiind deja echilibrate gastronomic, tot ceea ce ai de făcut este să respecţi reţeta până înţelegi principiile de combinare a ingredientelor.

Al treilea „pilon”: indiferent de sistemul alimentar pe care îl agreezi şi îl foloseşti, ai nevoie să înţelegi clar care este elementul central al dietei (cel care se repetă cel mai mult), sistemul de asociere între alimente, care sunt elementele care apar rar sau deloc în dietă şi ce anume necesită schimbat atunci când apar modificări neconvenabile în modul de funcţionare al organismului.

Este cunoscut de dentişti faptul că dinţii sunt primii care reacţionează la un regim alimentar neadecvat. Cariile şi/sau afectările gingivale, osoase pot apare într-un interval de aproximativ 6 luni – 2 ani de la o schimbare puternică de regim alimentar sau regim de viaţă.

Regim de viaţă însemnând un nou loc de muncă, o nouă casă, un nou mod de alimentaţie, un nou cerc de cunoştinţe sau prieteni, un eveniment intens pozitiv (nunta, botez, naştere, etc), sau un eveniment intens negativ (decesul unei persoane cu însemnătate personală, o altă pierdere considerată ca fiind majoră pentru tine).

În loc de concluzii îţi spun:

– să îţi foloseşti intuiţia atunci când simţi nevoia să mănânci un anume aliment şi să mănânci.

– dacă descoperi că îţi este mereu foame sau cauţi ceva să mănânci, dar nu reuşeşti să înţelegi ce se întâmplă cu tine, caută ce aliment îţi lipseşte şi mănâncă până când dispare pofta.

– când nu ai încotro şi accidental mănânci ceva ce ştii că nu este sănătos, înţelege că este un eveniment punctiform care nu îţi crează probleme reale pe termen lung, însă străduieşte-te să fie cât mai rare aceste momente. Frica în schimb poate determina afectări somatice, poate determina apariţia unor evenimente neplăcute.

– ţine minte că grăsimile şi sarea neiodată folosite moderat, te ajută să gândeşti şi să iei decizii bune, că ţin departe depresia şi frica.

mănâncă cu bucurie, fă un eveniment din orice aliment, oferă-ţi timp pentru masă.

– orice problemă în alimentaţie apare, sunt aici cu tot ceea ce cunosc şi tot ceea ce am trăit până acum. Îţi pot fi de ajutor sau te pot referi către cineva care să te ajute. La fel  şi psihologul cabinetului.

Dr. Georgiana Petrescu şi psyA. Gheorghe Rotariu

Sursa foto: freeimages.com